Vad ska ni rösta på?

Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning alls vad jag ska rösta på i valet som kommer nu. (dåligt jag vet). Men Jag tycker definitivt att det är hur viktigt som helst att rösta eftersom vi har den möjligheten! Att rösta blankt är väl inte det bästa, men då markerar man iaf att man vill rösta, men att man inte är säker på vad man vill rösta på. En annan anledning till att jag tycker att det är viktigt att rösta är att det finns så många som dör i andra länder för att få rösta(medan vi har soffpotatisar i Sverige som inte "orkar" bry sig). Så att inte rösta när vi ändå kan, tycker jag är lite som att spotta folk(de som kämpar och dör för att rösta) i ansiktet.


Jag har diskuterat det här med många och det är inte alla som förstår hur jag menar och hur jag kan tycka så som jag gör. Jag fick en gång responsen "men vafan hjälper det dom om vi röstar?? dom bor ju inte ens här!". Nej, det kanske inte riktigt hjälper dem på något sätt men jag tycker att det handlar mycket om respekt för dem som har det sämre. Jag menar kom igen, här i Sverige så lem lästar vi inte någons barn för att "den" människan gått och röstat! Här sitter folk och "orkar" inte rösta men de orkar däremot sitta och klaga på allt.





Usch, vi svenskar är mer bortskämda än vad vi tror. (även jag, det förnekar jag inte). Visserligen så vet vi alla att folk i vissa andra länder har det jättedåligt, men vi inser nog inte HUR bortskämda vi är och på vilket sätt förrän vi får se det "live" och med egna ögon(inte genom att titta på tv och dokumentärer). Jag hade aldrig tänkt på det förut förrän jag åkte utomlands för ungefär ett år sen för att göra min sista praktik på ett fattigt litet sjukhus. Jag är inte känslig på så sätt när det kommer till sjukvården, blod, avföring osv. men sättet de arbetade på med t.ex. barn där borta, det fick mig att må illa. Jag mådde så jäkla dåligt och än idag är jag mer än tacksam för hur vården är och funkar här i Sverige, trots att folk klagar på för låga löner osv.


Hehe, nu känns det som om det här inlägget blev alldeles för långt och att det börja spåra åt fel håll :P För det enda jag eg. ville få fram är att jag tycker det är viktigt att rösta! Det minsta ni soffpotatisar kan göra är att rösta blankt för att visa att ni visst bryr er om er framtid! Och för er som inte röstar; "har ni eg. rätt till att klaga när ni inte bidrar till förändring?" (Nått att tänka på kanske?)Nej, nu ska jag ta och gå min lilla runda här på jobbet innan jag får gå och lägga mig i jour rummet, bye! Lämna gärna respons :) tar emot ALLT!
 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0